РОБОТА З БАТЬКАМИ

  2023 - 2024 НАВЧАЛЬНИЙ РІК 


            15 травня - Міжнародний день сім'ї ! 
                           
 
           

                Білий тиждень перед Великоднем! 

Пам’ятка майбутнього першокласника 

 
           
 
              

       Батькам на замітку. Дітям на користь 
         «Як виховати в дитині помічника» 
 
           


Поради батькам:  "День здоров'я" 

                Консультація для батьків 
 
     
 

Консультація для батьків   «Ваші помічники – книги»
 
        Дитина – маленький дослідник, допитлива істота, її цікавить усе, з чим вона зустрічається. Книга – перший вихователь маленької дитини, вона пояснить, що добре, а що погано. Книга впливає на всі сторони особистості. Збагачує дитину як розумово, так і духовно.
Що читати дитині в сім′ї?  Як правильно підібрати книжку для читання?
·      В підборі дитячих книжок потрібно бути обережним, обов’язково враховувати вік та індивідуальні особливості психічного розвитку дитини.
·      Не можна купувати одразу багато книжок, а якщо ви придба­ли хороші книжки, то не читайте їх усі підряд дитині, поки вона добре не засвоїть попередніх.
         Першими книжками дітей 3—4-х років є книжки-картинки. Спочатку це просто альбом-книжка, а пізніше — з короткими віршо­ваними підписами під малюнками. Яскраво оформлені книжки-ширми захоплюють дитину, вона називає словами знайомі пред­мети. Доступні дітям цього віку і казки про тварин, такі як «Колобок», «Три ведмеді» Л. Толстого, «Ріпка» (народна казка в обробці І. Франка), «Рукавичка», «Коза-дереза» (україн­ські народні казки),  «Козенята і вовк».
   На п'ятому році життя дітям доступні складніші художні твори і за змістом, і за формою: оповідання Н. Калініної «Про сніговий колобок»; українські народні казки: «Ко­лосок», «Солом'яний бичок», «Лисичка з качалочкою» (російська народна казка), «Заєць та їжак» братів Грімм, «Червона ша­почка» Ш. Перро, «Двоє скупих ведмежат» (угорська народ­на казка), твори Лесі Українки «Літо краснє минуло», «На зе­леному горбочку»
   У дітей старшого дошкільного віку з'являються найрізно­манітніші пізнавальні інтереси. Їх цікавить, як виникла людина, чому зірки падають, чому змінюється день на ніч, як живуть люди за межами нашої країни, які бувають професії та ін. У стар­ших дошкільників стійкіша увага, їм доступні порівняно великі за розміром художні твори, на півгодини читання. Старшим дошкільникам можна читати про такі події і явища, яких вони ще не бачили в своєму житті і не чули про них: минуле життя нашої  країни,   праця  дорослих,  про те,   як виготовляються  різні  речі
   Коли читати дітям? Дуже важливо визначити час для чи­тання книжок дитині. Читання — це серйозна справа.
         Найкраще читати художні твори в ранкові години, після сніданку, вдень перед обідом (за годину-півтори) та в другій половині дня, після денного сну (від 16 до 18 години). У цей час дитина найбільш працездатна, охоче слухає дорослих, доб­ре сприймає і розуміє зміст.
         Як читати дітям?
·       Дошкільникові ніколи не можна читати підряд кілька оповідань або розповідати 2—3 казки: він за один раз не може сприйняти і засвоїти більш як один твір. Так, дітям четвертого року життя рекомендується читати протягом 8—10 хв, шостого року життя — 15—20 хв, сьомого року життя — 25—ЗО хв.,
·        Перш ніж читати, слід за допомогою бесіди з'ясувати, чи все знайоме дитині в творі, як вона розуміє окремі слова і вирази, як усвідомлює назву. Малюкам слід обов'язково читати назву художнього твору і прізвище автора, від старших дошкільників вимагається запам'ятати прізвище письменника, знати відомих письменників та їхні твори.
Скільки разів читати одне оповідання?
·                    У дошкільному віці не можна обмежитися одноразовим читанням. Батькам найкраще додержувати такого порядку в читанні творів дітям 4—6-ти років: прочитати один раз, провести бесіду за змістом (поста­вивши дитині 3—4 запитання), прочитати повторно.
·                    Короткі прозові твори після повторного читання дошкільник повинен переказати. Тому перед другим читанням дорослий повідомляє: «Я тобі прочитаю оповідання ще один раз, ти уважно слухай і розповіси його зміст, а я побачу, як ти зрозумів і запам'ятав те, що я тобі читав».
·                    Дитині 3—4-х років самостійно переказати ще важко, тому дорослий після читання з'ясовує за допомогою запитань, як вона зрозуміла зміст твору. Старшим дошкільни
кам доцільно ставити запитання, які спонукали б їх до розпо­віді з власного досвіду на основі змісту почутого твору.
Поради батькам
·        Книжка допоможе сформувати у дітей кращі моральні якості, основи матеріалістичного світогляду, виховати патріотичні та інтернаціональні почуття.
·        Цікава книжка — це велика радість для дитини! Не позбав­ляйте її цієї радості, стежте за новими виданнями дитячих книжок, поповнюйте ними сімейні дитячі бібліотечки.
·        Розучуйте з дітьми вірші. Це виховає у них любов до пое­зії, сприятиме розвитку поетичного слуху, виразної мови.
·        Влаштуйте куточок книжки, періодично влаштовуйте виставки книжок, присвячених творам одного письменника, до свят, суспіль­них подій.
·        Не забувайте розповідати дітям про письменника, стиму­люйте дитину пригадати прізвище письменника, назву твору, вірша. Дитина повинна знати, якого народу є прослухана казка (українська, російська, естонська, ненецька тощо).
·        Вчіть дитину бережно поводитися з книжкою. Вона повин­на бути цілою, чистою. Брати її можна тільки чистими руками, розглядати на столі, не писати на ній, не малювати, завжди клас­ти на місце, своєчасно ремонтувати її.
  

                       Прості поради батькам 

 

 

 

Консультація: "Користь та шкода солі"

 INCLUDEPICTURE "https://d3d173w0vohr0k.cloudfront.net/ua-ua/articles/cb80f896a8fe339b13875a05cee3d629/8c28da5d64d446de5379dfbfe1e2de26.png" \* MERGEFORMATINET 

         Сіль – це невід`ємна частина практично будь-якої страви. Щодня кожна людина використовує сіль у харчуванні. Проте слід робити це збалансовано,  знаючи про користь та шкоду солі для організму. Суперечки з цього приводу  не вщухають.

        Користь солі  Сіль переважно складається з 93-99% хлористого натрію. Це один із найголовніших елементів, який приймає участь у всіх біохімічних процесах організму, причому на рівні клітин. Унікальна спеція підсилює смак їжі, допомагає передавати нервові імпульси, підтримує тонус м`язів.  І саме головне – натрій приймає участь у підтриманні водно-сольового та кислотно-лужного балансу організму та виробленні шлункового соку. Якщо натрію недостатньо, то  людина втрачає воду, і може виникнути такий стан, як гіпонатріємія (концентрація натрію в плазмі знижується до рівня менше ніж 135 ммоль/л).  Вона призводить до серйозних порушень з боку серцевого ритму, зниження артеріального тиску, у важких випадках –  до  сплутаної свідомості, судом та непритомності. Сіль може містити в невеликих кількостях кальцій, калій, залізо, цинк та йод. Тому це частково компенсує потребу організму в них. Є гарним консервантом, так як пригнічує ріст бактерій у  харчових продуктах. Тому відмовлятись повністю від солі не варто.

        Шкода солі   При перевищенні рекомендованої денної норми вживання солі (більше 5 грам) натрій накопичується в тканинах, формуються набряки, підвищується артеріальний тиск. Це супроводжується спазмом судин, загальмуванням  обмінних процесів в організмі, кисневим голодуванням.  Виникає ризик розвитку інсультів та  інфарктів. Всесвітня організація охорони здоров’я (ВООЗ) давно б҆`є на сполох: у світі зростає кількість інсультів та інфарктів. Їх головна передумова – гіпертонія, а одна з провідних причин останньої – зловживання сіллю.

Надлишок натрію  може сприяти розвитку таких хвороб, як ожиріння, остеопороз, катаракта, глаукома, атеросклероз судин, рак шлунку тощо.

Відвикати від солі треба повільно, замінивши її іншими спеціями – сушений часник, чебрець, петрушка, базилік, кінза, сок лимону чи лайма можуть бути  гідною заміною солі. Але найкращою альтернативою є морська капуста,  яка містить безліч поживних речовин.

Ще раз  наголошуємо, уникнути або полегшити перебіг ряду захворювань можна простим обмеженням  –  ВООЗ рекомендує вживати  не більше 5 грамів (1 чайна ложка) солі  на добу (з урахуванням солі, яка міститься у всіх спожитих продуктах харчування).


 

Консультація: «Весняні спостереження – цікаві справи» 

 

 

 
 
 

Поради батькам «Як одягнути дитину навесні» 

                       

Безпека життєдіяльності дітей у весняний період 

                    Голосні та приголосні звуки! 

 

Готовність дитини до школи!  






  

  

 

      Консультація «Як активізувати мовлення дитини»

        Перша порада
Велику увагу приділяйте інтонаційній забарвленості мовлення. Малюки дуже реагують на тон голосу. Тож слід чергувати емоційне забарвлення зі спокійним, тихим мовленням.
         Порада друга
Як найбільше розмовляйте з дітьми. Слід не просто давати вказівки, а розмовляти. Адже від мовлення, яке буде чути дитина, залежить обсяг її пасивного словника, який згодом стане активним. Якщо дорослий візьме за правило все пояснювати малюкам, то вони скоро звикнуть прислуховуватися до його мовлення.
         Порада третя
Використовуйте малі віршовані форми. Дуже важливо правильно підбирати і використовувати твори. Вірш має бути невеликим, складатися переважно із іменників та діє­слів. Під час проведення рухливих ігор, ігор-забавлянок використову­ють більш ритмічні вірші з чіткими фразами, а перед сном, прийомом їжі, на вечірній прогулянці — більш спокійніші, з розміреним ритмом.
         Порада четверта
Активізуйте мовлення дітей. Для цього можна скористатися різними прийомами, зокрема дуже ефективним є прийом спільного декламування знайомого вірша, коли діти промовляють останнє слово кожного рядка:
Їхав лис через … (ліс),  Лисенятам капці … (віз).
Щоб соснові … (шишки),   Не кололи … (ніжки).
Увага! Слід пам’ятати, щоб слово з пасивного словника пере­йшло в активний, дитина має промовити його багато разів у різних ситуаціях, будь-то гра чи режимні моменти.
Порада п᾿ята
Широко використовуйте вправи для пальчиків. Це дуже важ­ливо для розвитку мовлення. Тут вам стануть у пригоді ігри-забавлянки, Адже діти дуже люблять дії з мовним супроводом. Корисні й ігри, у які можна грати з підгрупою дітей.
Наприклад, гра-імітація “Два півники”
          Два півники, два півники
Горох молотили,(Імітація рухів молотьби цілком)
Дві курочки-чубарочки
До млина носили.(Імітація несіння мішка на плечах)    
Цап меле, цап меле (Колові рухи руками)
Коза насипає, (Імітація рухів насипання)
А маленьке козенятко
На скрипочці грає. (Імітація гри на скрипці).

                     Взимку на прогулянці! 

  

                Запобігання поширенню ГРВІ та гострої          

                     респіраторної  хвороби COVID - 19

  

                                         

Запобігання дитячого травматизму під час ожеледиці!

                            

 

                        

                                         

Правила поведінки під час ожеледиці 

Щоб зменшити ризик травм в ожеледицю дотримуйтесь таких порад:

• ходіть не поспішаючи, ноги злегка розслабте в колінах, ступайте на всю підошву;

• при порушенні рівноваги швидко присядьте, це найбільш реальний шанс утриматися на ногах;

• падайте в ожеледицю з мінімальним збитком для свого здоров’я. Відразу присядьте, щоб знизити висоту. У момент падіння стисніться, напружте м’язи, а доторкнувшись до землі, обов`язково перекотіться - удар, спрямований на вас, розтягнеться і втратить свою силу при обертанні;

• не тримайте руки в кишенях - це збільшує можливість не тільки падіння, але і більш важких травм, особливо переломів;

• обходьте металеві кришки люків. Як правило, вони вкриті льодом. Окрім того, вони можуть бути погано закріплені, що додає травмувань;

• не прогулюйтеся з самого краю проїжджої частини дороги. Це небезпечно завжди, а на слизьких шляхах особливо;

• не перебігайте проїжджу частину дороги під час снігопаду та в ожеледицю. Пам`ятайте, що в ожеледицю значно збільшується гальмівний шлях машини, і падіння перед автомобілем, який рухається, призводить, як мінімум до каліцтв, а, можливо, й до загибелі;

• не виходьте без потреби на вулицю, якщо ви слабкі та неспритні. Зачекайте, поки не приберуть сніг і не розкидають пісок на обмерзлий тротуар;

• якщо ви впали і через деякий час відчули біль у голові, нудоту, біль у суглобах, якщо утворилися пухлини, терміново зверніться до лікаря, інакше можуть виникнути ускладнення з поганими наслідками.


Щоб не сталося біди, пам'ятати  слід завжди: 
Правила користування природним газом 

  

Веселих та безпечних свят! 

  

                                                               БЕЗПЕКА ВЗИМКУ 

                                             


   

   

   


  

 


  

  

 

 

 

                                        День здорового харчування! 

 

                                       

Діти і здорове харчування: п’ять порад для батьків

1. Влаштовуйте спільні прийоми їжі.

Намагайтеся збиратися за столом усією родиною якомога частіше. Заплануйте принаймні один спільний прийом їжі щодня. Ставте на стіл такі страви і продукти, які можна їсти всім членам родини, в тому числі дітям. Зазвичай дітям подобається самостійно обирати, що покласти в тарілку. Проте це не означає, що потрібно готувати багато страв. Для забезпечення вибору достатньо поставити на стіл тарілку з овочами і зеленню, піали з ягодами та горіхами. Хай продукти на вашому столі будуть різнокольоровими і привабливими на вигляд.

2. Розкажіть про Тарілку здорового харчування.

Розкажіть дитині про одне з найважливіших правил здорового раціону — різноманітність. Поясніть, що різні продукти містять різні корисні речовини, тому потрібно максимально розширювати раціон. Зробити це можна, чергуючи різні продукти з однієї харчової групи у своєму меню. Наприклад, вживати не тільки огірки та помідори, а й гарбуз, моркву, селеру, перець, буряк, гриби, кукурудзу, кабачки.

Поясніть, як формувати раціон, щоб він був максимально поживним і збалансованим:

·         40–50% — овочі, фрукти, зелень, ягоди, коренеплоди;

·         20–25% — джерела білка: яйця, птиця, риба, субпродукти, дичина, бобові, соєві продукти;

·         25–30% — цільнозернові продукти: нешліфований рис, вівсяна крупа, перлова крупа, цільнозернова паста, хліб, хлібці;

·         5–10% — жири: насіння, горіхи, нерафіновані олії.

3. Обирайте якісні продукти.

Багато проблем зі здоров’ям пов’язані з тим, що в сучасному світі ми надто часто віддаємо перевагу переробленій їжі, а не цільним, простим продуктам. Коли складаєте кошик у супермаркеті, обирайте каші з цільного зерна, свіжі овочі, ягоди і фрукти, якісні білкові продукти, бобові. Ковбаси та сосиски, каші швидкого приготування, випічка на маргарині не є цільними продуктами.

4. Готуйте та обирайте продукти разом.

Спільне приготування сніданку чи вечері, відвідування супермаркету — це гарні можливості для того, щоб розповісти дитині про різні продукти, пояснити принципи формування Тарілки здорового харчування. Якщо раніше у вас у сім’ї не було такої традиції, можливо, дитина не з першого разу погодиться допомогти приготувати омлет чи сходити з вами за покупками. Не втомлюйтеся пропонувати.

5. Створюйте приємну і приязну атмосферу за столом.

Спільно проведений за столом час — це не тільки про втамування голоду. Це ще й чудова можливість для сім’ї побути всім разом: розповісти одне одному, як пройшов день, чи скласти плани на вихідні. Обирайте такі теми для розмов, які будуть цікавими всім учасникам трапези. Уникайте важких питань на кшталт проблем у школі чи на роботі, невдалого іспиту чи пропущеного уроку. Хай час прийому їжі буде приємним і спокійним для кожного члена сім’ї.

Прості формули, які допоможуть вам зорієнтуватися, яким продуктам віддавати перевагу:

·         Яблуко краще, ніж яблучне пюре. Пюре краще, ніж сік. Сік краще, ніж варення. Варення краще, ніж газований напій зі смаком яблука.

·         Цільна перлова або вівсяна крупа краще, ніж плющена. Цільна плющена вівсяна крупа краще, ніж відшліфована. Відшліфоване зерно краще, ніж борошно. Борошно краще, ніж гранола з сиропом.

·         Тушкована яловичина краще смаженої в маслі. Запечене м'ясо, навіть зі скоринкою, краще, ніж сосиски. 

                                        Старший дошкільний вік - Який він? 

  

  

  

                                   

«Що робити батькам, коли   дитина сумує?»
     Втрата когось або чогось важливого для людини, викликає горе, сум, журбу. Воно виражається в печалі, озлобленості, почутті провини або жалю, тузі за померлим, пристрасному бажанні знову побачити втраченого близького або свої улюблені речі, іграшки. Ситуації або обставини, які нагадують про втрату, навіть через роки можуть викликати емоції журби.
Є кілька типів таких нагадувань. Один з них - «порожні» ситуації. Це ситуації, у яких все нагадує про відсутність втраченої людини: порожнє місце за обіднім столом, раніше спільні види діяльності, особливі приводи, наприклад день народження або свята.
Це нормальні реакції, які можуть проявлятися по-різному в різних дітей і тривати роками. Хоча і болісне, особливо спочатку, горювання - це здорова реакція на втрату, яка свідчить про значущість втраченого. З часом ці емоції стають менш гострими і наповнюються приємнішими спогадами про минуле.
      Що робити дорослим?
Розмовляйте про свої почуття з дитиною, щоб «розговорити» її. Це потрібно, щоб діти через слова виявляли своє горе. Допоможіть дитині зрозуміти, що саме думки про минуле викликають погане самопочуття. Навчайте її думати про приємне, розповідаючи або читаючи історії, слухаючи разом приємну музику, нагадуючи, що ви дбаєте про ваш у загальну безпеку. Переконуйте дитину, що в трагедії нема її провини/
 Важливо також допомагати дитині уникати нагадувань про втрату, які викликають дуже сильні неприємні емоції. Не забувайте, що деяким дітям потрібен тривалий час, щоб впоратися з втратою.
 
«Що робити батькам, коли у дитини безсоння?»
       Діти часто прокидаються від тихого звуку і довго не можуть заснути, їхній сон переривистий і сповнений кошмарів, а прокинувшись, вони відчувають себе втомленими. Невиспана дитина погано зосереджується на уроках і часто буває роздратована.
      Що робити дорослим?
У найтривожніший час ви тимчасово можете спати з дитиною. Дайте їй зрозуміти, що ви поруч, а вона в безпеці. Можливо, дитина швидше заспокоїться, якщо ви просто обіймете її. Згодом у спокійній атмосфері обговоріть, коли саме ви повернетеся до звичного способу вкладання і сну. Щоб полегшити відвикання від ваш ої присутності, ви можете посидіти поруч з ліжечком, коли дитина засинає.
 Обов’язково попросіть, щоб вона говорила вам, коли знову стане страшно.